Sikker mail – til alt det, du vil beskytte og bevare
Elektroniske dokumenter, hvor indholdets ægthed og integritet skal bevares, skal du som udgangspunkt signere digitalt. På den måde kan ingen efterfølgende ændre på dokumenternes indhold. Brug sikker mail – både til signering og kryptering.
Signering af en mail med en digital signatur giver din modtager garanti for, at den pågældende mail kommer fra den person, der har afsendt den - og at indholdet er identisk med indholdet i den afsendte mail.
Digital signatur benytter samtidig stærk kryptering (128 bit). Du kan derfor sende personfølsomme oplysninger på mail, hvis mailen er krypteret. Den vil aldrig ville kunne læses af uvedkommende. Når en mail skal krypteres, kræver det, at både afsender og modtager har en digital signatur.
Digital signatur skal installeres i dit mailprogram
Hvis du vil benytte dig af signering på dine mails, skal du have digital signatur installeret i dit mailprogram. Og ønsker du at sende en sikker mail til en modtager, skal du have modtagerens NemID-certifikat knyttet til modtageren i din mail-adressebog – for eksempel under kontaktpersoner i Microsoft Outlook.
Vejledning i at finde certifikat og gemme det på modtager i Outlook 2010
Du kan få hjælp til installation og brug af digital signatur/NemID i mail hos Nets DanID's kundeservice.
Husk! Kun en digital signatur pr. mailadresse
Hvis du vil kommunikere med krypteret mail, skal du kun have ét gyldigt digital signatur-certifikat tilknyttet den mailadresse, som du benytter. Har du flere digital signatur-certifikater knyttet til den samme mailadresse, kan du risikere, at afsender krypterer en mail til dig med et andet certifikat end det, du selv har installeret i dit mailprogram, og så virker det ikke.
Alle, der har tilknyttet mail-adresse på deres digital signatur, kan du finde her: Søg certifikat
Du kan også sikre dine arbejdsdokumenter
Du kan også signere dokumenter i det program, du arbejder i – for eksempel i Word. På den måde kan du låse dokumentet for rettelser fra andre. Herefter kan dokumentet overdrages – for eksempel til sekretæren - som kan videresende det som sikker mail, krypteret med sin egen digitale signatur.
Se vejledning med skærmbilleder af signering i Microsoft Word 2007
Hvilke sikker mail-løsninger skal du vælge?
Danske Advokater anbefaler følgende:
RMail fra Danastar
RMail er en nem og sikker udvidelse til jeres eksisterende e-mail-løsning.
Læs mere her
Sikker@Mail fra Logiva
Med Sikker@Mail kan du kommunikere sikkert med alle parter.
Læs mere her
Sikker mail fra Vipre Security
Med SecureMail og EncryptSMART kan du kommunikere sikkert med alle parter.
Læs mere her
Aktuelle nyheder:
Relevant:
Kurser:
Kontakt
Steen rådgiver medlemsvirksomheder i køb af it, har kendskab til leverandørerne af it-systemer og er i tæt dialog med domstolene ved udrulning af nye digitaliseringsprojekter.
Han er vores spidskompetence vedrørende it-relaterede emner som den digitale retsproces, digital tinglysning, sikker mail med retterne, ejendomsdatarapporter, cloud computing m.m.
Steen afholder løbende undervisning inden for it-relaterede emner.
33 43 70 21