Etablering – start her, og kom godt i gang
Antallet af advokatvirksomheder i Danmark ligger generelt stabilt på omkring 1.600 virksomheder. Men det betyder ikke, at udviklingen i branchen står stille. Hvert år etableres omkring 100 nye virksomheder, mens omkring 100 lukker. Måske er du en af dem, der er ved at etablere en ny advokatvirksomhed? Måske går du med tanker om det? Uanset, hvor du er i processen, kan vi hjælpe dig.
Alt, du skal vide og gøre, samlet i en guide
I forbindelse med opstart af ny advokatvirksomhed, er der regler, der skal overholdes, planer, der skal lægges og krav, der skal opfyldes. De er alle listet og beskrevet i den grundige og vigtige guide.
Se Danske Advokaters Etableringsguide
12 overvejelser og gode råd
Du er ikke den første, der har startet egen advokatvirksomhed, og der er masser af gode erfaringer at trække på. Her er 12 gode råd og overvejelser, udgivet af The Law Society i England. De er skrevet af Robin Charrot det år, han etablerede virksomheden ’Evolve Family Law’.
1. Er du klar til at arbejde meget?
Skal forretningen overleve og blive succesfuld, skal du dedikere mange timer og regne med hårdt arbejde. Det kan i perioder være meget svært at fastholde en god worklife-balance.
2. Forbered dig på en ustabil indkomst
Indkomsten vil variere fra måned til måned. Derfor er du i de ”gode måneder” nødt til at lægge penge til side, så du også kan betale til de faste udgifter i de måneder, hvor indtægten er lav.
3. Brug teknologi
Her er der en fordel ved at være en mindre spiller på markedet. Den nyeste teknologi kan nemlig erhverves for relativt begrænsede investeringer i forhold til, hvad de større etablerede virksomheder skal. Både IT og telefon-systemer kan ofte erhverves på lejebasis. Det begrænser udgifterne til oprettelse og vedligeholdelse betragteligt.
4. Start småt
Robin Charrot startede i et baglokale, men allerede efter 4 måneder var de nødt til at flytte til noget større. Charrot anbefaler at starte i noget småt og billigt, der står mål med indtægterne i starten. Det samme gælder ansættelsen af nye medarbejdere. Start småt. Men der kommer et tidspunkt, hvor det bedre betaler sig at få hjælp til administration, bogføring og lignende, så du ikke bruger din egen debitérbar tid.
5. Vær forberedt på at løbe en risiko
Med flere medarbejdere og større lokaler øges de faste udgifter og dermed også bekymringen for, om nye opgaver fortsat kommer ind, så regningerne kan betales. Men sådan er det – for der er ingen vækst uden visse risici.
6. Tænk som en revisor
Der er mange måder, man rent finansielt kan optimere sin forretning på. Charrot kommer med nogle eksempler på, hvordan de har gjort deres forretning økonomisk effektiv, blandt andet ved køb af miljørigtige biler og brugen af deres pensionsmidler. I Danske Advokaters etableringsguide er der også gode ideer i forhold til valg af virksomhedstype og skatteordninger.
7. Noget vil gå galt
Ikke alting kommer til at glide let. Teknologi og ansatte kan være uberegnelige og skuffende. Men det handler om at konfrontere problemerne og håndtere dem så hurtigt som muligt.
8. Lav om på det, der ikke fungerer
En lille start-up har stor fleksibilitet, og I kan hurtigt at skifte retning. Det skal udnyttes. Hvis IT-systemet ikke fungerer, så vælg et nyt. Det er endnu så småt, at det ikke tager lang tid at få op at køre.
9. Bevar de gode kunderelationer
Gode kunderealtioner er vigtige for alle virksomheder, men særlig vigtige for start-ups. Når man starter fra bunden, har man som regel ikke så mange kunder og bliver ramt hårdt hver gang en kunde vælger at forlade virksomheden. Tilsvarende vil enhver negativ feedback ramme hårdt i jeres forsøg på at skabe et godt image. Endelig er købet af advokatydelser en tillidssag, og tilgangen af nye opgaver vil ofte være afhængig af personlige anbefalinger fra tidligere og eksisterende klienter. Sørg for at bevare og pleje dine klienter – for eksempel ved at være ekstra fleksibel og tilgængelig på skæve tidspunkter, ved at tage hjem til kunderne og ved generelt at være løsningsorienteret i din rådgivning.
10. Bevar arbejdsglæden hos medarbejderne
Ledelse er ikke altid advokatvirksomhedernes stærke side, men Robin Charrot fortæller, at man i deres virksomhed fra start lagde vægt på at behandle advokater og administrerende medarbejdere ens og inkludere alle i beslutningerne om, hvordan virksomheden skulle drives. Det virker generelt stærkt motiverende. Derudover anbefaler han, at du er åben omkring virksomhedens udvikling og drift, så alle ved, hvad der foregår. Planen kunne også være på længere sigt at tilbyde medarbejderne konkret ejerskab i den voksende forretning.
11. Penge skal der til
At bevare virksomhedens likviditet er nøglen til en nyopstartet virksomheds overlevelse. Charrot forsøger så vidt muligt at indgå fastprisaftaler, og hvis dette ikke er muligt, så fakturere på månedlig basis. Det skal være så nemt som muligt for kunderne at betale, for eksempel over smart-phone eller med kreditkort. Det er også meget vigtigt, at (høfligt) følge op i forhold til ikke-betalte regninger.
12. Nyd det
Charrot understreger, at selv om det har været hårdt, har det også været fantastisk selv at skabe noget og få virksomheden til at vokse. I takt med den øgede vækst er virksomheden begyndt at nyde godt af den frihed, der følger med at eje sin egen virksomhed – og dermed få genoprettet en work-life balance.
Læs hele artiklen fra Law Society her.
Aktuelle nyheder:
Relevant:
Kurser:
Kontakt
Ulrikkes overordnede opgave er at få engagerede medlemmer og skabe værdi af medlemskabet af Danske Advokater.
Sammen med sin afdeling skal hun finde ud af, hvad medlemmer og kunder vil have, og hvordan Danske Advokater kan udvikle branchen sammen med dem.
33 43 70 13