Forslag til en modelpolitik … gør den til jeres egen!
En politik afspejler og synliggør virksomhedens kultur, værdier og mål på et bestemt område. Så når virksomheden vælger at fastsætte en politik i forbindelse med sexisme og seksuelle krænkelser, synliggøres de fælles rammer og forventninger. Politikken udtrykker ledelsens forventninger til virksomhedens øvrige ledere, partnere og medarbejdere på det område, som politikken vedrører. Politikken redegør samtidig for de retningslinjer, som ledelsen selv vil følge for at efterleve værdierne og udmønte målene på dette område.
Kort sagt er en politik en hensigtsmæssig måde at fastlægge de gældende rammer på et givet område mellem virksomhedens ledelse og ledere, partnere og medarbejdere om deres respektive rettigheder og pligter i en situation, hvor de gælder enslydende – og skal være kendt af alle – i virksomheden.
Inddragelse er vigtig for implementeringen
En politik er ledelsens redskab, men det er særligt vigtigt at inddrage medarbejdere eller repræsentanter, når der er tale om en politik, der angår kultur, værdier og omgangsformer. Det gøres for at få alle til at føle et medansvar, og for at forankre politikken i alle led i organisationen.
Politikken skal være forståelig og realistisk
En vellykket politik skal for det første være mulig at kommunikere (den skal kunne forstås). Den skal for det andet være mulig at implementere (den skal kunne læres), og den skal for det tredje skabe en forståelse hos alle af relevansen af de handlemuligheder, som politikken giver - både for den enkelte medarbejder og for virksomheden.
Som virksomhed er det vigtigt, at der fra starten lægges et niveau i politikken, som virksomheden kan honorere. Ingen ønsker en politik, som ikke kan efterleves af ledelse og/eller medarbejdere. Dels bliver den aldrig til mere end en (tom) programerklæring – og dels mister medarbejderne tilliden til, at virksomheden mener noget med politikken, når det konstateres, at den ikke efterleves.
Det betyder ikke, at barren skal sættes lavt. Politikken må gerne give udfordringer, men det skal være udfordringer, som virksomheden er parat til at løse.
Mangler i en ”one size fits all”-model
En af udfordringerne ved at udforme et forslag til en modelpolitik er, at spørgsmålet om etablering og beskrivelse af et indberetningssystem ikke vil passe til alle. Arbejdsgruppen har derfor undladt dette spørgsmål i forslaget til en politik. Der kan ikke kan laves en ”one size fits all”-løsning. For eksempel er det ikke alle virksomheder, der har mulighed for interne whistleblowerordninger, og mange mindre virksomheder har slet ikke en størrelse, hvor en intern ordning giver mening.
Forslag til en modelpolitik – der kan gøres til virksomhedens egen
Arbejdsgruppen forslag til en modelpolitik indeholder de emner, arbejdsgruppen som minimum mener, at virksomheden skal adressere. Men den enkelte virksomhed opfordres til at udarbejde sin egen modelpolitik i samarbejde med medarbejderne. Underarbejdet vil der formentlig ske en udbygning af politikken i overensstemmelse med de muligheder og ønsker, I har i netop jeres virksomhed.
Hent Danske Advokaters forslag til en modelpolitik her [pdf]
Politikken kan ikke stå alene. Det kan være en god ide at inddrage en række værktøjer både i den interne dialog, der går forud for formuleringen af politikken, og når den skal implementeres i praksis. Til det formål kan du bruge vejledningerne med relevante værktøjer, som findes her
God arbejdslyst.
Aktuelle nyheder:
Kurser:
Kontakt
Charlotte er juridisk konsulent for Danske Insolvensadvokater, Danske IT-advokater og Bestyrelsesadvokater samt for fagudvalgene ansættelsesret, bestyrelsesarbejde, hvidvask, insolvens, it-ret og strafferet og straffeproces. Hun deltager i det branchepolitiske arbejde, udarbejdelse af høringssvar mv.
Hun deltager i det branchepolitiske arbejde, udarbejdelse af høringssvar mv.
Læs mere…33 43 70 09