Markedsføringsjura for praktikere
Markedsføringsloven og persondataregler – alt, du skal vide om muligheder og faldgruber.
Udbytte: På kurset får du viden om og redskaber til at udnytte mulighederne og styre uden om faldgruber, når du udarbejder markedsføringskampagner eller på anden vis beskæftiger dig med marketing.
På kurset får du viden om og redskaber til at udnytte mulighederne og styre uden om faldgruber, når du udarbejder markedsføringskampagner eller på anden vis beskæftiger dig med marketing. Du får et godt kendskab til reglerne i den nye markedsføringslov. Og persondataforordningen med dens markant forhøjede bøder må du ikke overse.
På kurset lærer du at:
- vurdere, hvor grænserne går, så du undgår at udsætte virksomheden for risici, dårlig medieomtale og bøder
- håndtere spamreglerne og cookiereglerne
- bruge miljø- og klimaanprisninger og undgå greenwashing
- undgå faldgruber som sammenlignende reklame, vildledning og skjult reklame
- bruge kundeoplysninger i henhold til persondataforordningen
- navigere i den digitale verden og udnytte digitale muligheder og samtidig være opmærksom på mulige digitale krænkelser.
Kurset giver dig indblik i:
- den nye bødemodel i markedsføringsloven, som har mange lighedstræk med GDPR-bødemodellen
- nye regler i markedsføringsloven om gennemsigtighed ved onlinetransaktioner
- Forbrugerombudsmandens kvikguide om grøn markedsføring/greenwashing
- hvad er ’god markedsføringsskik’ og ’god erhvervsskik’?
- hvad er status på nye regler i ePrivacyforordningen?
- hvilke tilfældegrupper er mest typiske, hvad angår vildledning, og hvad gælder særligt i forhold til markedsføring af fx besparelsesudsagn/prismarkedsføring samt miljøudsagn og greenwashing?
- hvad bør du være opmærksom på med hensyn til skjult reklame fx brug af bloggere, influencere, sociale medier og apps?
- hvornår må du henvende dig til nogen pr. mail eller telefon i markedsføringsøjemed (permission marketing)? Hvordan skal du formulere en samtykketekst?
- hvordan må du bruge personoplysninger som led i markedsføring? Hvilke særlige forpligtelser gælder ifølge persondataforordningen?
- hvilke muligheder har du for at kommunikere sammenligning af produkter/tjenesteydelser?
- hvad må du (ikke) frit anvende fra internettet? Hvad gælder i forhold til YouTube?
- hvad skal du være opmærksom på, når du markedsfører præmiekonkurrencer og andre salgsfremmende tiltag?
- hvad er din risiko ved en konkret kampagne, og hvilke sanktioner kan du møde? Hvad er Forbrugerombudsmandens rolle, og hvordan håndterer du henvendelser fra Forbrugerombudsmanden?
- hvornår skal du særligt være opmærksom på de forpligtelser, der følger af forbrugeraftaleloven?
Kursets form
Kurset er baseret på gennemgang af praktiske eksempler og cases, så du får et grundigt indblik i grænserne for lovlig/ulovlig markedsføring.
Kurset bliver udbudt i samarbejde med DJØFs kurser og uddannelser.

Heidi Højmark Helveg
Partner, advokat (L)
Heidi Højmark Helveg er advokat hos CO:PLAY LAW med mange års erfaring med rådgivning i markedsføringsret. Hun sad med i det ekspertudvalg, der udformede rapport og lovforslag til den nye markedsføringslov (som repræsentant for Danske Advokater og Advokatsamfundet). Heidi har stor retssagserfaring og erfaring med sager ved Forbrugerombudsmanden. Herudover har Heidi indgående fokus på digitale emner, og har siden 2010 været certificeret IT-advokat.
Du arbejder med markedsføring i en virksomhed eller organisation. Du kan også være virksomhedsjurist, advokat eller dommer, og du ønsker en praktisk tilgang til området. Du kan deltage uanset din uddannelsesmæssige baggrund.
Tid og sted
6. maj. 2025 kl. 09:00 - 16:30
Pris: kr. 6.200,00
Medlemspris: kr. 5.200,00
Priser er ekskl. moms
Djøf Møde & Event
Nørre Voldgade 106, 5.
1358 København K
7 kursuslektioner